Відповідаємо на запитання. Чи мають батьки щось купувати для школи, надбавки і педагогічне навантаження менше ставки
Продовжуємо відповідати на запитання наших читачів. У цій добірці відповіді про:
- перелік облаштування класів НУШ;
- закупівлю батьками обладнання для школи;
- перевірку, скільки бюджетних коштів виділено на школу;
- друковані зошити;
- педагогічне навантаження менше ставки;
- надбавку психологу, який працює в інклюзивних класах;
- надбавку класному керівнику в інклюзивному класі;
- вимоги до календрано-тематичного планування;
- залежність ставки асистента вчителя від кількості дітей з особливими освітніми потребами;
- чи потрібні роботи, опубліковані в періодичних виданнях, щоб підвищити свою педагогічну категорію;
- чи можливо записати 5-класника в НУШ;
- чи можна змінити програму в 2-му класі НУШ;
- як назвати школу, засновану релігійною громадою, і чи можна отримати державне фінансування;
- як звернутись до освітнього омбудсмена;
- від чого нараховуватимуть надбавку вчителю, який пройде сертифікацію;
- чи всі школи працюють за новими Стандартом початкової освіти і програмами.
– Де можна ознайомитися з переліком облаштування класної кімнати для першачків? Хто має займатися закупівлею необхідного?
За цим посиланням є перелік обладнання.
Закупівлями має займатись управління освіти або школа, якщо вона має автономну бухгалтерію. На потреби класів НУШ виділено спеціальну освітню субвенцію з державного бюджету (950 мільйонів гривень). Гроші виділені на засадах співфінансування:
- обласні міста та міста обласного значення мають дофінансувати мінімум 30%;
- райони і ОТГ – мінімум 10%;
- населені пункти, розташовані на лінії розмежування, або ті, що мають статус гірських – мінімум 5%.
– Чи мають батьки закуповувати меблі і обладнання для НУШ?
Батьки не зобов’язані щось купувати для школи. Благодійність може існувати, але за бажанням батьків та без встановлених сум з боку школи чи когось з інших батьків.
Також звертаємо вашу увагу, що школам (і батьківським комітетам теж) фактично заборонено збирати готівку. Адже, згідно з законом “Про освіту” (стаття 30), школа зобов’язана щорічно звітувати про фінансові надходження і витрати. Прозвітувати за готівку неможливо. Отже, має бути перерахунок грошей на спецрахунок школи або як крайній випадок – на рахунок благодійної чи громадської організації, якщо такі діють при школі.
Водночас, всі кошти або майно, що придаються школі, також відповідно до статті 30 закону “Про освіту”, школа має оприлюднити. Тобто батьки завжди повинні мати можливість перевірити, скільки, кому і на що пішли їхні кошти.
– Як перевірити, скільки виділено коштів на нашу школу?
Найефективніший спосіб – надіслати запит на публічну інформацію. Звісно, можна спробувати уточнити інформацію особисто або телефоном, але у випадку запиту у вас буде офіційний документ.
За цим посиланням є інструкція, як робити запити. Це не забере багато часу, а відповідь отримаєте протягом п’яти робочих днів.
– Чи мають батьки купувати друковані зошити для НУШ?
Міністерство освіти і науки, створивши нові програми, не вимагає наявність будь-яких друкованих зошитів. Якщо батькам кажуть їх придбати, то це виключно ініціатива вчителя і/або директора школи.
Ось посилання з роз’ясненнями від МОН. Батьки мають право відмовитись від купівлі зошитів.
– Після проведення конкурсу на посаду директора школи попередній директор не пройшов за конкурсом. Чи потрібно забезпечувати його повною ставкою? Як вчинити, якщо годин за його основним фахом не вистачає?
Згідно з законом “Про загальну середню освіту” (стаття 25), педнавантаження менше ставки встановлюється педпрацівнику лише за його згодою.
– Чи має право психолог на надбавку, якщо в навчальному закладі є інклюзивні класи та спецкласи?
Надбавка педпрацівникам встановлюється лише за проведені години (згідно з постановою Кабміну).
– Працюю в ліцеї, в класі з інклюзивним навчанням класним керівником і вчителем-предметником. Як проводиться доплата вчителям-предметникам, скільки відсотків і чи проводиться доплата класному керівнику, якщо є асистент вчителя? На основі яких документів? (У нас проводиться доплата так: асистенту вчителя – 20% від ставки, вчителям-предметникам – 10% від прочитаних годин, а класному керівнику немає доплати, бо є помічник вчителя.) Чи правильно це?
Згідно з постановою Кабміну (п. 5), доплата проводиться лише за проведені години. Ви, як класний керівник, не отримуйте доплати не через наявність асистентка, а тому, що доплачувати мають лише за проведені уроки.
Граничний розмір надбавки – 20%. Скільки і кому доплачувати, вирішує місцева влада.
– Чи має право керівництво навчального закладу вимагати в учителів календарно-тематичне планування за поданим керівництвом зразком. На які документи можуть спиратися вчителі, якщо керівництво не має права вимагати єдиний зразок написання.
Учитель пише календарно-тематичний план у тій формі, в якій йому зручно. Про це йдеться в Листі МОН № 1/11-5966 від 01.07.2019.
“Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим”.
– Чи правомірно мене змушують писати заяву-згоду на неповну ставку, якщо недостатньо годин з предмету, що я викладаю у школі? Запевняють, що потім будуть “догружати” індивідуальним навчанням. Чи не можна зробити цю догрузку без моєї заяви про згоду на неповне навантаження? У разі ненаписання її, сказали, що через 2 місяці звільнять з роботи.
Педагогічне навантаження нижче ставки встановлюється виключно за згодою вчителя (закон “Про освіту”). Якщо вас змушують, можна звернутись в Державну службу якості освіти. Вона має право перевіряти школи на дотримання освітнього законодавства.
– Якщо в інклюзивному класі навчаються два учні з особливими освітніми потребами, то виділяється лише одна ставка асистента вчителя чи дві?
Ставка асистета вчителя виділяється на клас, а не на учня (відповідно до наказу МОН від 01.02.2018 №90, яким внесено зміни до Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН від 06.12.2010 №1205).
Отже, незалежно від кількості дітей з особливими освітніми потребами, у класі працює один асистент учителя.
– Для подання на вищу категорію потрібні друковані роботи. Чи зарахуються роботи, опубліковані на сайтах, чи потрібні тільки роботи, надруковані в періодичних виданнях?
Для присвоєння педагогічного звання необхідно мати власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичною радою.
У положенні про атестацію вимог щодо друкованих матеріалів немає. Там зазначено лише, що педагоги можуть подавати атестаційній комісії додаткові матеріали.
– Чи можливо записати п’ятикласника в НУШ і чи є вона у Тернополі? Якщо так, що для цього потрібно?
П’яті класи не працюють за новими програми. Наступного навчального року за ними працюватимуть тільки 1 і 2 класи, а також трохи більше 200 третіх класів по всій Україні, які пілотують нові програми.
– У 2018-2019 н.р. освітній заклад у 1 класі працював за програмою Шияна, у 2019-2020 навчальному році хочемо працювати за програмою Савченко. Якими документами можна мотивувати зміну програми?
Законом “Про загальну середню освіту”. А саме пунктом, що освітню програму затверджує Педагогічна рада закладу освіти (стаття 39). Окрім того, пункт 1 частини 1 статті 1 закону “Про освіту” передбачає автономію закладу освіти.
– Релігійна громада хоче створити дошкільний заклад і школу 1-3 ступенів. 1. чи можна написати в статуті – Навчальний заклад середньої освіти 1-3 ступенів? 2. Чи можна дошкільний заклад створювати як підрозділ? 3. Якщо такий заклад буде неприбутковий і засновник – релігійна громада, чи буде діяти принцип “гроші ходять за дитиною”?
МОН зараз йде шляхом мінімального регулювання приватного сектору середньої освіти. Проте, за законом “Про загальну освіту”, заклад освіти називається за найвищим ступенем, на якому він працює (стаття 9). 3-й ступінь освіти – це ліцей. Отже, коректніше назвати заклад освіти ліцей, а в структурних підрозділах будуть гімназія (2-й ступінь), початкова школі і дошкілля.
За законом “Про освіту”, в закладі можуть бути структурні підрозділи, що надають освіту на різних рівнях (стаття 22).
Фінансування з Державного бюджету можуть отримати всі приватні школи, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності. Важливо не те, який статус має заклад освіти, а те, що в ньому навчаються такі ж діти, які, на відміну від інших, не отримують освітні послуги за державні гроші (тобто податки своїх батьків).
– В одній з ваших статей йшлося про освітнього омбудсмена, який має захищати права учнів та вчителів. Як з ним зв’язатись або як протидіяти мобінгу та булінгу в колективі?
МОН уже обрало освітнього омбудсмена – Сергія Горбачова, який раніше був директором київської 148-ї школи. Його кандидатуру вже затвердив Кабмін.
Як звертатись до нього – описано в Порядку та умовах звернення до освітнього омбудсмена (постанова Кабміну від 6 червня 2018 р. № 491). Проте після призначення пан Сергій обіцяв описати процедуру своїми словами, щоб людям було легше сприймати. Оскільки затвердження відбулося не так давно, слід почекати спрощених роз’яснень.
Щодо протидії мобінгу можемо порадити дві статті на нашому сайті: за цим і цимпосиланнями.
– За результатами сертифікації вчителів встановлюється доплата в розмірі 20% до заробітної платні від чого?
Згідно з частиною 5 статті 61 закону “Про освіту”, “Педагогічний працівник, який пройшов сертифікацію, отримує щомісячну доплату в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката”.
– Програма НУШ зараз задіяна в 100 школах по території держави, інші школи можуть за власним бажанням навчати дітей за новою системою? І чи надавались субвенції іншим школам, що не входили до цього списку?
100 шкіл (уже більше) вважаються пілотними. Вони на рік випереджають впровадження програм НУШ для всіх шкіл України. У них цього року за новими програмами працюватимуть треті класи. У решті шкіл – тільки перші і другі. Для усіх шкіл нові Стандарт початкової освіти і програми – обов’язкові.
Гроші цільової субвенції теж спрямовують в усі регіони для розподілу між усіма першими класами.
“Нова українська школа”